Ігри на уроках навчання грамоти

"Чарівний мішечок" (набір предметів змінюється залежно від мети навчання; це іграшки, у назвах яких є потрібні літери; дрібні речі, які треба описати тощо).
-     "Листоноша" (діти отримують листи із завданням для складання невеликих оповідань за малюнком чи опорними словами). Використовується для сильніших учнів.
-     "Відгадай" (на столі розкладено 5-6 іграшок або предметних малюнків. Дітям пропонується уважно розглянути їх і вибрати один з них. Один учень повинен розповісти про цей предмет, не називаючи його, щоб всі інші здогадались, про що йдеться).
-     "Який предмет зайвий?"
-     "Яка літера заблукала?" (робота в парах або в малій групі).
-     Знайти звукову схему до предметного малюнка або навпаки.
-     Вибрати предметні малюнки, в назвах яких є тверді чи м'які приголосні звуки; 1, 2, 3-складові слова, з наголосом на 1, 2, 3-му складі, які відповідають на питання хто? або що?, які означають назву одного або кількох предметів.
-     Робота в парах: складання діалогів: покупець−продавець, лікар−хворий; розмова по телефону тощо.
-     "Мікрофон" (під час підсумку уроку пропоную відповісти на такі запитання: Чого навчились на уроці?, Яке завдання найбільше сподобалось?, Чия відповідь запам'яталась?).
—  "Ланцюжок слів" (можна проводити з м'ячиком).
Завдання з  метою закріплення вміння аналізувати:
—  дібрати слово, якому відповідають такі ознаки: чисте, блакитне, безхмарне...; круглий, гумовий, синій...;
—  назвати предмети, що відповідають заданій ознаці: зелена (ялинка, трава, гусінь...), холодна (зима, вода, рука...), білий (цукор, сніг, папір...);
—  знайти відповідне слово: білка (літає, бігає, стрибає), крокодил (повзає, ходить, плаває), слон (плаває, стрибає, ходить);
—  вказати назви тварин, яким відповідають такі дії: бігає, гавкає...; пасеться, мукає...; літає, каркає...;
—  скласти речення, використовуючи слова з І та II стовпчиків:
соловей                  ґелґотати
пшениця                щебетати
гусак                                    шелестіти

Вправи на конкретизацію понять. Наприклад:
—  продовжити ряд слів: квіти — це гвоздики, маки, айстри..., птахи - це дятел, ворона, ластівка..., риби - це окунь, карась, щука...;
—  закінчити речення: Дерева - це... Транспорт — це.:. Одяг — це...

Приклади завдань з метою формування вміння узагальнювати:
—  доповнити речення:
Лікар — це людина, яка...
Вчитель —      … .
… — це людина, яка співає.
Шуба — це одяг, а чоботи - ... .
Дуб - це дерево, а ромашка - ...
—  закінчити речення, вибравши потрібні слова:
Письменник - це людина, яка пише (книга, картина).
Художник — це людина, яка пише (книга, картина).

Ряд синтетичних звукових вправ, які використовую у добукварний та на початку букварного періоду:
1.   Утворити склад (злиття) з таких звуків: [л] [а], [з'] [і] і т.д.
2.   Утворити склад із трьох заданих звуків і вимовити злито: [к] [р] [и].
Утворені склади мають бути частинами реальних слів. Тому слід пропонувати утворити слова з даними складами (кри — крило, крига, криниця і т.д.).
3.   Утворити всі можливі склади з приголосними
[д]; [д'].
4.   До названого складу дібрати подібний, але з м'яким приголосним: на (ня), си (сі) і навпаки.
5.   Утворити обернені склади.
6.   До поданих звуків додати ще один, щоб вийшло слово: кра(н), грі(м), лис(т), гра(к).
7.   З тих самих звуків слова утворити інше слово: сир—рис, вікно—вінок, сила—лиса.

Ігри, в які із задоволенням грають діти на уроках навчання грамоти в:
1.        "Добре - погано" (в парах).
Взимку добре, бо..., погано, бо... .
2.   "Чарівна паличка". (Називаю одне слово з певною метою, при цьому передаю паличку. Діти повторюють його і доповнюють своїм, поки не зупиняться).
3.   "Слово заблудилось". (Одне слово не підходить до змісту тексту).



Немає коментарів:

Дописати коментар