"Чарівний
мішечок" (набір предметів змінюється залежно від мети навчання;
це іграшки, у назвах яких є потрібні літери; дрібні речі, які треба описати
тощо).
- "Листоноша" (діти отримують
листи із завданням для складання невеликих оповідань за малюнком чи опорними
словами). Використовується для сильніших учнів.
- "Відгадай" (на столі
розкладено 5-6 іграшок або предметних малюнків. Дітям пропонується уважно
розглянути їх і вибрати один з них. Один учень повинен розповісти про цей
предмет, не називаючи його, щоб всі інші здогадались, про що йдеться).
- "Який предмет зайвий?"
- "Яка літера заблукала?" (робота
в парах або в малій групі).
- Знайти звукову схему до предметного малюнка
або навпаки.
- Вибрати предметні малюнки, в назвах яких є
тверді чи м'які приголосні звуки; 1, 2, 3-складові слова, з наголосом на 1, 2,
3-му складі, які відповідають на питання хто? або що?, які означають назву
одного або кількох предметів.
- Робота в парах: складання діалогів:
покупець−продавець, лікар−хворий; розмова по телефону тощо.
- "Мікрофон" (під час підсумку
уроку пропоную відповісти на такі запитання: Чого навчились на уроці?, Яке
завдання найбільше сподобалось?, Чия відповідь запам'яталась?).
— "Ланцюжок слів" (можна
проводити з м'ячиком).
Завдання з
метою закріплення вміння аналізувати:
— дібрати
слово, якому відповідають такі ознаки: чисте, блакитне, безхмарне...; круглий,
гумовий, синій...;
— назвати
предмети, що відповідають заданій ознаці: зелена (ялинка, трава, гусінь...),
холодна (зима, вода, рука...), білий (цукор, сніг, папір...);
— знайти
відповідне слово: білка (літає, бігає, стрибає), крокодил (повзає, ходить,
плаває), слон (плаває, стрибає, ходить);
— вказати
назви тварин, яким відповідають такі дії: бігає, гавкає...; пасеться, мукає...;
літає, каркає...;
— скласти
речення, використовуючи слова з І та II стовпчиків:
соловей ґелґотати
пшениця щебетати
гусак шелестіти
Вправи на конкретизацію понять. Наприклад:
— продовжити
ряд слів: квіти — це гвоздики, маки, айстри..., птахи - це дятел, ворона,
ластівка..., риби - це окунь, карась, щука...;
— закінчити
речення: Дерева - це... Транспорт — це.:. Одяг — це...
Приклади завдань з метою формування вміння
узагальнювати:
— доповнити
речення:
Лікар — це людина, яка...
Вчитель — … .
… — це людина, яка співає.
Шуба — це одяг, а чоботи - ... .
Дуб - це дерево, а ромашка - ...
— закінчити
речення, вибравши потрібні слова:
Письменник - це людина, яка пише (книга,
картина).
Художник — це людина, яка пише (книга,
картина).
Ряд
синтетичних звукових вправ, які використовую у добукварний та на початку
букварного періоду:
1. Утворити
склад (злиття) з таких звуків: [л] [а], [з'] [і] і т.д.
2. Утворити
склад із трьох заданих звуків і вимовити злито: [к] [р] [и].
Утворені склади мають бути частинами
реальних слів. Тому слід пропонувати утворити слова з даними складами (кри —
крило, крига, криниця і т.д.).
3. Утворити
всі можливі склади з приголосними
[д]; [д'].
4. До
названого складу дібрати подібний, але з м'яким приголосним: на (ня), си (сі) і
навпаки.
5. Утворити
обернені склади.
6. До
поданих звуків додати ще один, щоб вийшло слово: кра(н), грі(м), лис(т),
гра(к).
7. З
тих самих звуків слова утворити інше слово: сир—рис, вікно—вінок, сила—лиса.
Ігри,
в які із задоволенням грають діти на уроках навчання грамоти в:
1. "Добре - погано" (в парах).
Взимку добре, бо..., погано, бо... .
2. "Чарівна паличка". (Називаю одне
слово з певною метою, при цьому передаю паличку. Діти повторюють його і
доповнюють своїм, поки не зупиняться).
3. "Слово заблудилось". (Одне слово не
підходить до змісту тексту).
Немає коментарів:
Дописати коментар