Вправи на вироблення навички читання

                    Вправи  для удосконалення 
                             навичок читання


Вправи на вироблення навички

швидкого  читання
1. Гра «Дочитай речення далі».
     Вчитель читає початок речення, а учні, відшукавши його читають далі.
2. Гра «Прочитай початок речення».
     Вчитель називає останнє слово якогось речення, а діти знаходять  і читають початок.                                 
3. Гра «Небо і земля».
     Після команди вчителя «Земля» учні починають читати, слідкуючи не       пальцем, а очима. Коли звучить команда «Небо», діти припиняють       читати, очі піднімають вгору. За командою «Земля» діти повинні продовжити читати з того місця, де зупинились.
4. Гра «Засічка-кидок».
     На слово «кидок» усі починають читати текст мовчки для фіксування        часу. Коли лунає «засічка» – школярі зупиняються , помічають останнє         прочитане слово. Відводять погляд. Відпочивають 10 – 15секунд. Той   самий уривок починають читати ще 2 рази. (Після цього учні     порівнюють усі результати. Роблять висновок, що багаторазове читання мовчки, як і вголос, збільшує темп читання.
5. Гра «Я тобі – ти мені».
     Читання в парі. Перший учень читає у вірші перші два слова кожного      рядка, а другий учень – дочитує рядок до кінця. Потім міняються.
6. Гра «Розвідники».
     Вчитель пропонує   порахувати скільки разів у творі зустрічається відповідне слово.
7. Гра «Найшвидший шукач».
     Вчитель повідомляє: – Хто швидше знайде абзаци з відповідними    висловами.       
8. Гра «Ніч і день».
     Читають напівголосно, слідкують не пальчиком, а очима. На команду       «Ніч» – заплющують очі,  а «День»   – читають далі.            
9. Гра «Бджілка».
     Вчитель говорить: «Бджілки – у вулику». Діти читають тихенько. Коли    звучать слова: «Бджілки вилетіли!», діти читають голосно.
10. Гра «Вовк і заєць».
     Беруть участь двоє учнів. Перший починає читати, а другий продовжує   після того, як перший опанує 1 речення і намагається його наздогнати.
11. Гра «Блискавка». (Читання з прискоренням).
     Діти починають читати  у звичайному темпі. При слові «блискавка» діти      поспішають дочитати якомога швидше. Потім – переказують прочитане.
                                                                                                                                                                                                                                                                                    
Вправи на розвиток уваги, мислення,
пильності зору, пам’яті

1. Гра «Читання Незнайком».
     Вчитель читає текст, навмисно змінюючи деякі слова. Учні повинні виправляти помилки  і читати слова, надруковані  у підручнику.
2. Гра «Доповни швидко й точно».
     Вчитель читає початок речень, а учні закінчують самостійно.
     Дерево високе, а кущ … (низький).
     Цукор солодкий, а сіль … (солона).
     Озеро мілке, а океан … ( глибокий).
     Річка прісна, а море … (солоне).
3. Гра «Хто це? Що це?».
     Учитель називає ряд прикметників, а учні добирають до них іменники.      Фруктовий, квітучий, зелений  – … (сад).
     Весняний, сонячний, теплий  – (день).
     Яскраве, тепле, пекуче – … (сонце).
     Холодний, сильний, пронизливий – … (вітер).
     Рідна, лагідна, найдорожча, добра, ласкава – … (матуся).
     Запашний, білий, смачний, духмяний – … (хліб).
     Вірний, надійний, щирий, найкращий – … (друг).
     Мовчазна, мудра, цікава, паперова – … (книга).
4. Гра «Схожі хвости».
     Учні добирають слова, схожі за звучанням на запропоновані вчителем.
     Ложка – …,  …, (дошка, стежка, доріжка, …).
     Сльози – ...,  …,  (мімози, кози, лози, …).
     Вдома – …, …, (Рома, кома, солома, …).
     Говорив – …,  …, (молотив, колотив, доробив, …).
     Колобок – …,  …, (листок, молоток, пеньок, …).
     Коса – …,  …, (роса, оса, …
5. Гра «Нові слова».
     Прочитати у слові ластівка слова або із заданих букв склади слова.
                                  Ластівка
     Сітка, стіл, ліс, віл, ложка, латка, став, лавка, ласка, ватка, сік, … .
6. Гра «Знайди слова у слові».
                                  В О К З А Л
                                  1  2  3  4 5 6
    
               4 5 6           6 5 4           3 2 4 2
               з а л           л а з                     к о з а
7. Прочитай слова з пропущеними буквами
П…бачити                                            полі…о
м…сливц...                                           веле…ень
велик…ї                                      хитрощ…м
рибк…ми                                              риби…ка
неле…ко                                               черв’я…и
по…ітити                                              ле…ачий
бе…еза                                        прима…ить
зав…ає                                        щеза…ть

8.Спробуй прочитати текст, вставляючи пропущені букви.
                                  ВИДРА
     На  б..езі  р..чки   чи  о..ера вде..ь у  глу..ому  м..сці  мож..а  ін..оли   по..ачити  залишки  великої  ри..и. Ми..ливц..  ясно:  тут х..рчувалася видра.  Але са..ого з..іра по..ітити  неле..ко, тому що вид..а дуже о..ережна:  у..ень відсидж..ється  в з..млян..й норі  на бе..езі,  а полю..  вночі.  В..на дуже добре прис..осована до життя у  во..і:  відм..нно   п..аває  й ле..ко  до..аняє найш..идших  риб..к.  З дрібними рибк..и   розп..авляється у воді,  в..ликих витя..ує  на  бер..г.
     Поїдаючи рибу, в..дра  зав..ає вели..ої шкоди, за що її справе..ливо назв..ли  риб’яч..м  зл..дієм.  Але дуже  ..агато від ць..го зві..ка й  к...ристі:  теп..е  і крас..ве   кори..нево-буре  х..тро ви..ри вис..ко  цін..ється.  В..но  дуже м..цне.  Із  нь..о  шию..ь  чудові  ш..бки,  з..мові  ша..ки  й коміри.
     – Скільки разів у тексті зустрічаються слова  видра, береза?

                                  С О М
     На дні р..чки  леж..ть почорні..е  від часу полі..о.  З о..ного бо..у  пол…на  хи..аються  два т..всті, га..но  пом..тні чев’я..и. По..ачила че..в’яків риби..ка, підпли..ла . І в той же час «п..ліно»  рвон..лося з м..сця,  у нь..го  ро..крилася вели..езна паща і прок..овтнула ри..инку. От тобі й полі..о! А це зо..сім не пол…но, а риба сом.  А че..в’яки – також не черв’яки, а сомо..і  вуса.
     У порів..янні  з ін..ими р..бами,  со..  – веле..ень.  Він непов..роткий  і ле..ачий.  Ган..тися за  здоб..ччю сом не люби..ь  і то..у  надає перев..гу  хитрощ..м: то  ву..ами  прима..ить   рибин..у, то не..омітно підк..адеться  до жабки , то підкара..лить  каче..я  чи гус..ня  і затяг..е  його  за лапу під вод.. .
А інш..го разу  ро..криє величе..ну  пащу  й чекає, коли підп..иве риб’ячий  дріб’язок.  Т..ді він  із сил..ю втягу..  в себе  в…ду, і ри..инки одна за о..ною щеза..ть у пащі ненаж..ри.


                                                                                                              Вправи на розвиток антиципації
(вміння передбачати)

У процесі читання зір забігає наперед, готуючись до наступного сприйняття. Учень може здогадуватись, яке слово йде далі, передбачати його.
1. Загадки чи вірші,  у яких слід додати риму.
     Гра «Морська хвиля змила слово …».
Ø І у полі , і в ліску закружляли у танку
              Ці білесенькі сніжинки, мов дівчатка – …  .
Ø Білі мухи налетіли, – все подвір’я стало біле,
              Не злічити білих мух, що летять, неначе … .
Ø У студеній високості народилися сніжинки
              І летять на землю в гості, діамантові … .
Ø Кожна ягідка в калини, як червона …  .
Ø Багряніють грона в листі, мов жаринки … .
Ø Засоромилась калина, червоніє, як … .
Ø  З листя падають росинки, ніби сонячні … .
Ø Роси падають на квіти і блищать, як … .
Ø На траві блищать росинки, мов сріблясті … .
Довідка: пух, пушинки, балеринки, дівчина, пломенисті, намистина, самоцвіти, сльозинки, намистинки.
Ø Дивний ключ у небі лине,
          Не залізний, а пташиний.
          Цим ключем в останній млі
          Відлітають … (журавлі).
Ø Діти, звісно, вчаться  в…,
          А комбайн працює в … .
          Ми лікуємось в …,
          А стрижемось в ….
          Ліки беремо в …,
          А книжки в … .

2. Читання прислів’їв, приказок, слів з недописаними частинами.
     Гра «Мишка». Вчитель звертається до дітей:
               Слова спокійно жили в книжці,
               В яку вдалось пролізти мишці.
               Вона початки відкусила
               У себе в нірці схоронила.

               …орона     (ворона)
               …орова     (корова)
               …ито                   (сито)
               …іто          (літо)

               Ішов інди… з індичк…,
               Ішо… понад водичк… ,
               А за ними – індичат…  .
               Починай… все спочат… .
               Іш… інд… з індичк… .
3. Деформовані слова.
     Гра «Буква заблукала»

    
     алк                     бол                      влі                            лог                       алз
     дас                     оас                       ілд                            ирс                      елв
     удб                    збу                       омс                           хмо                      шду

   
    сиот                               алип                             ягир                            нбит
    ндия                               ільс                              лишо                          шура
    сітв                                 всат                             унок                            годя


    есоля                                            сокао                                     баукв
    леіля                                             млета                                     камоз
    казна                                             нязьк                                     мзеля


     Спробуй прочитати слова
Назви предметів
1.  ебон
    аримх
     ощд
    атонб   
2.  укорц
     ілбх
     оломок
      івкатк
3.  арпат
     ошдак
     еркадй
     жокр
4.  азетга
    уржанл
    ислт
    ашак
5. іжкад
    ірдов
    ялксанк
    идян
6. убикик
    ялальк
    едемавж
    ітсл

Ознаки предметів
1.  инйляск
     ин’яйверед
     нийзілаз
   
2. вінкдзий
    ийтхи
    снийолго
   
3. йилкис
   лосойдки
    гірийк
   
4. сичтий
    рудийнб
    муразнийза
     реом
5. тийвост
    йинток
    уйдих
    сіркол
6. зийл
    ридойб
    пийгона
    кукаль
Дії предметів
1. уємад
   убаєваз
   ма’япатє
   ухаєр   
2. оюєв
   улижтьс
   ірляєтс
   тьє’ясб
3. аруєд
    ереебж
    уляпєк
    оругєт

(Відповіді.                Назви предметів:
1. Небо, хмари, дощ, батон.                         2. Цукор, хліб, молоко, квітка.
3. Парта, дошка, крейда, корж.          4. Газета, журнал, лист, каша.
5. Діжка, відро, склянка, диня.           6. кубики, лялька, ведмежа, стіл.

                        Ознаки предметів:
1. Скляний, дерев’яний, залізний.                2. Дзвінкий, тихий, голосний.
3. Кислий, солодкий, гіркий.                        4. Чистий, брудний, замурзаний.
5. Товстий, тонкий, худий.                                     6. Злий, добрий, поганий.

                        Дії предметів.
1. Думає, забуває, пам’ятає, рахує.             2. Воює, служить, стріляє, б’ється.
3. Дарує, береже, купляє, торгує.)

4. Прочитай анаграми-жарти.
              
               ЛУБКА З МАМЛОС
     тСоїть і коріг лапче ядНа:
       Відтедай лубку з мамлос дюдя!
       аТ я ж не враб, кодівчат  леми…
       А ив на їне, дюдя, ліси!

               БУЛКА З МАСЛОМ
     Стоїть і гірко плаче Надя:
       Віддайте булку з маслом, дядю!
       Та я ж не брав, дівчатко миле…
       А ви на неї, дядю, сіли!
                                                        (Грицько Бойко)

                   АН ОЩ СЖИКАРМОСЬ?
кіЛар Котюс ляогдає,
кіЛар Котюс лухас.
       аН ощ сжикармось? – типає.
А Котяс: – аН ухав!
кіЛар чениж хилинався:
       оЩ – ляботь, носичку?
       ниВо німе жазавають
гаОдять росочку!
              
               НА ЩО СКАРЖИМОСЬ?
     Лікар Костю оглядає.
     Лікар Костю слуха.
       На що скаржимось? – питає.
А Костя: – На вуха!
Лікар нижче нахилився:
       Що – болять, синочку?
       Вони мені заважають одягать сорочку!
                                                                  (Михайло Білецький)

                   СПОЗАКОЇВ
       піКуть німе рабабан! –
сикЮра габлає.
А татусь: – І тка од бете  скопою немає.
А носик муйо на те:
– Не буртуйтесь, тута…
В банбара я дубу итиб, як  желяте стипа!

                   ЗАСПОКОЇВ
       Купіть мені барабан! –
Юрасик благає.
А татусь: – і так од тебе спокою немає.
А синок йому на те:
– Не турбуйтесь, тату…
В барабан я буду бити, як ляжете спати!
                                                                           (Ігор Січовик)

                   КИТІЛЬ НІСИ
       А капожи-но неЧор ремо, –
нуЗвервсь чиутель до рЮка.
рЮко дпівівсь  і пильмни розом
по таркі з юкра в райк  лубка.
луБкав, лубкав, а по вихлині
виНенно чоі йіпідма:
       А тут мроя сев китіль ніси,
А орЧних  –гожодно еман!..

                   ТІЛЬКИ СИНІ
       А покажи-но Чорне море, –
Звернувсь учитель до Юрка.
Юрко підвівсь і пильним зором
По карті з краю в край блука.
Блукав, блукав, а по хвилині
Невинно очі підійма:
       А тут моря все тільки сині,
А Чорних – жодного нема!
                                                                  (Євген Бандуренко)

5. Спробуй прочитати деформовані тексти.  
                                                             
снаВе шлаприй
гариК йзішла. доВа ан ціріч чапола даспати,а зьникі сцямі сев ещ лиуб литіза дювоо. аН совиких регабех нісили жиникри, в раях жалев гінс.  аН риобвах бипровалася дамоло леньзе. каРі лаожи.  ріСі кичай ряшили дан дювоо. ниВо немкаме лисядаки за биччюздо, полотіли оп діво ламикри, і бкари щалабли в їхніх бадзьох.

                                          
                                             руБя в сілі
боНе кошвид нілочор. лаЙш начор рахма. леНатів нийсиль ривпо рувіт. ваДере кругинав хитазались. траСшно мівшу сіл. терВі дівгу, вадере гналисто, кя віжи. ливПо нийсиль щод. леА корос терві лігвся. щоД чивсякінс. тиЧу шели пиріння веред ат кім*я ридау щодових пелькра. В біне вузно сяялиза ркизі.

                                           ниСиці
годніСьо ливекий ромоз. тО ниСиці  і тялеть од дівгониць. ниВо сявить аН хікнав дибунку. трилеПіла ниСиця. наВо онлягула чіхар. пхоСила бліхну трихку і потеліла. реЧез вихлину внооз верполунася, псохила трихку, тімоП наво трилепіла з дружпоками. ткашПи чаполи пристно ваклюти хрикти і сінання. чУні пазасли габато мукор ляд воїхс нерпатих руздів.
              
                                                                                                                                                          Вправи на розширення поля зору

1. Таблиця Шульте.
     (квадрат 20 х 20 см)
     Дивлячись на центральну цифру, показати цифри  з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляд. Цю вправу проводити перед читанням тексту. Починати з таблиці з меншою кількістю чисел.
1
3
5
8
6
2
4
7
9

   1

  2

  х

   4

  3

                                        

8


10

3

21

17

16


23

12

5


9

1


2

14

11

25

15


24

7

4

19

20


13

22

6

18


2. Піраміди складів слів.
    а)   Перед читанням ставлю учням завдання: не зводячи очей з точки                      (починаючи з верхньої), намагатися побачити букви ліворуч та        праворуч   від точки





    М • А                                                НЕ • БО


Вата
ватка
ватний
ватяний
Ватиновий


Ведмідь
ведмежа
ведмедик
ведмежий
ведмедиця

Весело
весілля
веселий
веселіше
веселішати

Глухо
глухар
глухота
глухнути
Глухуватий


Далеч
далеко
далечінь
далечина
далекувато

Дим
димок
димочок
димітися
димчастий

Земля
земляк
землиця
земляний
Землистий


Квіти
квітка
квіткар
квітневий
квітниковий

Ліс
лісок
лісник
лісовик
лісовина

Мало
малий
малеча
малувато
Малуватий


Риба
рибак
рибалка
рибальство
рибальський

Село
селюк
селяни
селянин
селянський
Л     •    О                                                       ЗО   •    РІ
   С       •     И                                      ХМА    •     РА
  Т        •        І                                      МІ         •       СЯЦЬ
  К         •          У                              СОН                 •                     ЦЕ
Р           •            Е                                     РІ               •              КИ
 
                                          
                
    б) Словесні пірамідки.


Берег
бережок
бережечок
узбережжя
прибережний

Бігти
бігати
біганина
перебігати
перебіжчик

Білок
білити
забілити
перебілити
підбілювати


Віра
довіра
довіряти
довірити
довірливий

Диво
дивак
дивитися
задивитися
роздивитися


Єдність
єднання
єднатися
поєднатися
приєднуватися


Жарт
жартома
жартівник
жартівливий
пожартувати

Копач
копати
копальня
викопати
розкопати


Круглий
кругліти
кругліший
круглішати
круглісінький

Мороз
морозно
морозиво
поморозити
розморозитися


Перед
передом
передній
передовий
передовичка


Хитрий
хитрющий
хитрування
хитруватий
перехитрувати



3. Читання таблиць для утворення складів.             
    
                    А                о              у                и                і                 е
вбр           вбра                  вбро                  вбру                 вбри                  вбрі           вбре
взд            взда          вздо        взд у       взди         взді                   взде
вкл           вкла        вкл о      вклу        вкли       вклі         вкле
впр           впра        впро       впру        впри       впрі                  впре
всм          всма       всмо      всму       всми      всмі        всме
вст           вста        всто       вст у       вст и       всті          всте
втр          втра         втро        втру        втри        втрі                   втре
збр           збра                   збро          збру          збри         збрі          збре
здр            здра                   здро        здру        здри        здрі          здре
скл                    скла        скло       склу       скли       скл і         скле
скр           скра         скро         скру         скри        скрі          скре
спр                    спра        спро       спру        спри       спрі          спре
стр           стра         стро        стру        стри        стрі                   стре
шкр         шкра       шкро       шкру        шкри       шкрі         шкре

4. Учень читає вголос простий, незнайомий йому текст. Раптом учитель дає команду заплющити очі. Учень із заплющеними очима проговорює ті самі слова, які він устиг побачити на той момент, коли пролунала команда. Кількість цих слів і покаже як далеко очі випереджають промовляння.



    
                       Вправи на постановку дихання
і постановку артикуляції

1. На одному диханні прочитати декілька слів з вказівкою місця, де набрати повітря, у різному темпі, з різною силою голосу.
2. Систематичне проказування скоромовок у різному темпі (П – повільно, Н – нормально, Ш – швидко).
               
      Українські народні скоромовки
* * *
Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок — сорок морок.
* * *
Ворона проворонила вороненя.
* * *
На дворі трава. На траві дрова,
Не рубай дрова, бо трава здорова.
* * *
Дрова рубали два дроворуби.
* * *
Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
* * *
Ковпак на ковпаку,
Під ковпаком — ковпак.
* * *
На кому шапка найковпакуватіша?
* * *
Серед корчів корч найкорчакуватіший.
* * *
Хто про Прокопа,
Хто про Прокопівну,
Хто про Прокопових дітей.
* * *
Ішов Прокіп — кипів окріп,
Прийшов Прокіп — кипить окріп:
Як при Прокопі, так і при Прокописі
І при прокопенятах.
* * *
Прокіп нарвав кропу.
* * *
Пиляв Пилип поліна з лип,
Притупив пилу Пилип.
* * *
Улас у нас, Панас у вас.
* * *
Пильно поле пильнували,
На перепелів полювали.
* * *
На полі кіп з полукіпками
Накопичено.
* * *
Невеличка перепеличка
Під полукіпком
Розпідпадьомкалась.
* * *
Ходить посмітюха по сміттю
З маленькими посмітюшенятами.
* * *
Не клюй, курко, крупу,
Не кури, котку, люльку.
* * *
Солома, полова й дишло
З-за хати вийшло.
* * *
Ти, малий, скажи малому,
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив'яже.
* * *
Босий хлопець
Сіно косить.
Босі ноги
Роса росить.

3. Промовляння чистомовок.
Са-са-са  – пролетіла десь оса.
Це-це-це – знесла курочка яйце.
МА-ма-ма – наближається зима.
Ру-ру-ру – починаєм разом гру.
*  * *
За-за-за – замекала коза.
Зу-зу-зу – прив’язали ми козу.
Зо-зо-зо – йди сюди, козо.
Зе-зе-зе – дід їй сіно везе
Зі-зі-зі – є що їсти цій козі.
Зи-зи-зи – буде молоко нам від кози.
* * *
Яєць-єць-єць – сірий горобець.
Ель-ель-ель – довгоногий журавель.
Уля-уля-уля – кує в гаю зозуля.
Ур-ур-ур – як жар, горить снігур.
Ва-ва-ва – вдень спить нічна сова.
Ей-ей-ей– співучий соловей.
Ак-ак-ак – на ворону схожий грак.
Ка-ка-ка – маленька ластівка.
* * *
Са-са-са – укусила ніс оса.
Су-су-су – заплету тобі косу.
Си-си-си – води мені принеси.
Сі-сі-сі – вся травичка у росі.
* * *

4. Гра «Будь уважним»
Знайти в кожному рядку слово, що відрізняється.

Барва     барва         барва         барва                   баржа        барва         барва
бідон      бідон          бідон          бідон          бідон          бізон                    бідон
бринза   бринза       бринза       бронза       бринза       бринза       бринза
ваза                 ваза            ваза           ваза            ваза            ваза            вада
берег      берег          берет          берег          берег          берег          берег
важити   важити       важити       вижити       важити       важити       важити
галка      галка          галка          галка          галка          гадка          галка
втома     втома         втома         втома                   втома        втома         вдома
додому додому      додому      додолу      додому      додому      додому
запах               запах         запах          замах                   запах          запах          запах
взяти      взяти          взяти          взяти          взяти         взяти          взути
вимога   вимога       вимога       вимова       вимога       вимога       вимога
будка     будка         будка         будка         будка         будка         вудка
балет      балет          балет          білет           балет         балет          балет
відбій     відбій         відбій         відбій         відбій         відбір         відбій
графін    графін        графін        графін        графін        графін        графіт
відсів      відсів          відсів                   відсів          відсіч         відсів          відсів
бочка     бочка         бочка         бочка                   бочка         почка         бочка
барак     барак         барак         баран         барак         барак         барак
знання    знання        звання        знання        знання        знання        знання






5. Гра «Слово заховалось»
Прочитай швидко-швидко рядки слів. Які слова «заховались»?

Баку                баку                    баку           баку           баку.
Ватра              ватра          ватра          ватра          ватра.
Товар              товар         товар         товар                   товар.
Лапи                лапи           лапи           лапи           лапи.
Шати               шати          шати                    шати                    шати.
Рано                рано           рано                   рано           рано.
(Слова, що «заховались»: Куба, трава, варто, пила, тиша, нора)


                      Вправи на подолання регресії

Читаючи текс, школярі зустрічаються з важкими словами, зупиняються , намагаються повторити кілька разів. Вони втрачають час, логічний зв’язок слів, знижують темп читання.
1. «Буксир».
     Читання за вчителем. Читання парами. Один читає, а другий веде     указкою вперед на одне слово.
2. «Сам читач і сам ведучий».
3. Читання з лінійкою.
     Учні лінійкою закривають попереднє прочитане слово, щоб погляд не      повертався до прочитаного.









Немає коментарів:

Дописати коментар