Ігри на уроках української мови




Гра-вправа  «Чарівний мішечок»
Набір предметів у мішечку щоразу змінюється залежно від мети навчання: це можуть бути іграшки, в назвах яких є орфограми, на які треба звернути особливу увагу або дрібні речі, які треба описати, або футляри з «кіндер-сюрпризів» у яких вкладені листочки із завданнями.

Гра  «Слова-родичі»
Діти діляться на команди по ря­дах. Обирають капітанів. Капітани називають слово, до якого їхня команда повинна дібрати якнай­більше спільнокореневих слів (на окремих аркушах, які через хвили­ну, по команді, віддають капітанам). Перемагає та команда, яка дібрала  більше слів і зробила менше помилок.

Гра « Назви предмет»
− Що це? (Пенал, зошит, квітка, лимон, яблуко, дошка, вікно).      
Що спільного у словах, які ви назвали? (Означають назву предмета; відповідають на питання що?).

Гра «Назви ознаку предмета»  
Показати лимон.     
Якого він кольору? (Жовтий)
 Який за формою? (Овальний)
Який за смаком? (Кислий)

2.2 
Дидактична гра «Образні порівняння»
Учні мають пригадати іменники-порівняння до поданих прикметників, пояснити значення цих образних порівнянь.


Хитрий як... (лис).
Глухий як... (тетеря).
Німий як... (риба).
Полохливий як... (заєць).
Сухий як... (перець).
Твердий як... (скеля).
Упертий як... (цап).
Червоний як... (жар).
Чистий як... (сльоза).
Ясний як... (сонечко).
Теплий як... (піч).
Холодний як... (лід).
Мокрий як... (хлющ).
Темний як... (ніч).
Рідка як... (вода).
Багата як... (земля).
Білий як... (глина).
Блакитний як... (небо).
Боязкий як... (заєць).
Волохатий як... (ведмідь).
Впертий як... (осел).
 Гарячий як... (окріп).
Дурний як... (баран).
Гірка як... (редька).
Жовтий як... (диня).
Зелена як... (жаба).
Злий як... (вовк).
 Колючий як... (їжак).



Дидактична гра «Додай слово»
Одна дитина називає який-небудь предмет. Друга повторює назване слово і додає яке-небудь своє. Третя дитина повторює два слова і називає третє і т. ін.

Дидактична гра «Чарівні перетворення»
Дітям пропонують дібрати до поданого слова якнайбільше нових слів, замінюючи лише одну лі­теру. Коли це неможливо, слід замінити 2 літери.
Наприклад: нора — нога — ноша — наша — Маша — миша — муха — мука — рука — ріка — Ніка — Ніла — Ніна.

Дидактична гра «Хто відгадає?»
Учня просять по пам'яті описати який-небудь предмет, щоб партнери відгадали, не можна нази­вати його. Хто першим відгадав, про що йдеться, має цей предмет описати по-своєму і загадати на­ступний предмет. Учитель стежить за тим, щоб називали суттєві ознаки. Інші учасники мають право ставити навідні запитання, проте необхідно ведучому дати можливість повно описати предмет.

Диктант-гра «Хто більше запам'ятає»
Учитель читає речення один раз, а під час паузи між реченнями учні записують те, що запам'ятали. Тут важливо точне відтворення, а не кількість записаних слів. Практика свідчить, що всі ці вправи позитивно впливають на розвиток дитячої пам'яті.

Дидактична гра «Заміни одним словом»
Кричати на все горло — ... водити за ніс — ... накивати п'ятами — ... здіймати лемент — ... чинити галас — ... кричати з вереском — ... кричати репетуючи — ... рухатись пішки —... іти кульгаючи — ...

Дидактична гра «Опиши предмет»
Учням пропонують пригадати, як виглядають певні предмети, описати їх за кількома ознаками (наприклад, якщо це лимон, то за формою, кольо­ром, смаком, розміром...).
Слова: апельсин, огірок, цукерка, яблуко, часник, цибуля, хліб, слива, морква, печиво.
Пари слів:


пташка — небо;
пила — дерево;
риба — вода;
курка — яйце;
кінь — сани;
дощ — парасолька;
зошит — учень;
вогонь — пожежа;
самовар — чай;
бджола — мед;
лампа — вечір;
тарілка — борщ;
ліс — вовк;
олівець — учень;
чашка — чай;
тарілка — суп;
молоток — цвях;
річка — щука;
небо — ластівка;
дерево — слива;
корова — молоко.



Дидактична гра «Прислів'я заховалося»
Учням пропонують прислів'я з пропущеними словами.
Завдання: слід пригадати слова, що пропущені. Людина без друзів що... (дерево) без коріння. Дружба найбільший... (скарб). Вовка боятися в... (ліс) не ходити. Крутиться, як... (білка) в колесі. Сорока на... (хвості) принесла. На сонці-тепло, а біля... (матері) добре. Шануй батька й... (неньку), то буде тобі скрізь гладенько.
Діло... (майстра) величає! Без труда нема... (плода). Під лежачий... (камінь) вода не тече. Наука в ліс не веде, а з лісу... (виводить). Вчення... (світ), а невчення тьма. Книга вчить, як на світі... (жить). Мудрий ніхто... (не вродився), а навчився. Не кажи не вмію, а кажи — ... (навчусь). Вік живи вік... (учись). Людей питай, а свій... (розум) май!
Не краса красить, а... (розум). Пташка красна своїм пір'ям, а людина своїм... (знаннями).
Сила та розум — ... (краса) людини.



Дидактична гра «Опиши їжачка»
Учням необхідно, використовуючи приклад вірша, описати їжачка по-своєму.
ЇЖАЧОК
Ходить лісом звір — шапка набакир.
Зверху піджачок з гострих колючок.
На лисичку: — Фир! Не чіпай мій сир!
На ведмедя: — Фир! З'їм тебе, повір!
На вовчиська: — Фир! Я найбільший звір!
Наганяє жах на усіх їжак! Фир! Фир! Фир!






























Немає коментарів:

Дописати коментар